יום שישי, 18 בנובמבר 2011

הופסקו שידורי רדיו כל השלום באוויר בעקבות צו משטרתי


ביום חמישי, 17 בנובמבר, זומן מוסי רז, אחד ממנהלי רדיו כל השלום, לפגישה במשטרה. שם נחקר באזהרה במשך שלוש שעות בחשד להפעלת רדיו לא חוקי. מוסי רז שוחרר רק לאחר שנאלץ לחתום על הצהרה כי "יפעל להפסקת השידורים המיועדים לתושבי ישראל" ולאחר שאולץ לערוך שיחת טלפון בה הורה להפסיק את שידורי התחנה. לרז הובהר כי במידה ולא יענה לדרישה לחתום ולא יערוך את שיחת הטלפון יובא בפני שופט להארכת מעצר ותתבצע פשיטה על משרדי התחנה. מוסי רז נאלץ למלא אחר דרישת החוקרים.
מאז יום חמישי ה-17 בנובמבר, הופסקו שידורי הרדיו באוויר בתדר FM.

מזה שבע שנים משדר רדיו כל השלום באינטרנט ושידוריו אלה מועברים באמצעות אנטנה המוצבת ברמאללה, את השידורים מעבירה חברת בילאדי, חברה הרשומה בחוק ברשות הפלסטינית וקיבלה אישור חוקי לשדר שידורי רדיו.  למותר לציין כי ברמאללה לא חל החוק הישראלי ולכן גם לא חוק הרשות השנייה.

לרדיו כל השלום אולפן הקלטות הפועל במזרח ירושלים, בצמוד למטה הארצי. באולפן בירושלים מוקלטות תוכניות הרדיו ומועלות לאינטרנט. במשך שבע  שנות הפעילות של הרדיו ניפגשו מנהלי הרדיו מספר פעמים עם בכירים במשרד התקשורת, בין היתר גם עם שר התקשורת דאז, מר אריאל אטיאס. בשום מקרה לא התבקשו מנהלי הרדיו להפסיק את השידורים או אפילו הוזהרו כי ישנה בעיה עם עצם קיומו של הרדיו או עם השידור.

ב-4 בנובמבר (תאריך סמלי) התקבלה במשרדי הרדיו לראשונה דרישה מטעם משרד התקשורת לה
פסיק לאלתר את השידורים באוויר באמירה כי הרדיו אינו חוקי. לאחר התייעצות עם היועץ המשפטי לשעבר של משרד התקשורת, השיבו מנהלי הרדיו כי הם מביעים צער על קביעת העובדות במכתב, וכי ישיבו באופן מפורט על הדרישה בימים הקרובים. המכתב התקבל בלשכת מנכ"ל התקשרות ביום רביעי ה- 16 לנובמבר. למחרת זומן מוסי רז לחקירה באזהרה והופסקו השידורים.

רדיו כל השלום שם לעצמו למטרה לקדם את השלום על פי פתרון שתי מדינות לשני עמים ולהוות במה לקבוצות המודרות בחברה כמו גם לקדם את חופש הביטוי והדמוקרטיה בשני העמים. בין התכניות המשודרות ברדיו תוכניות העוסקות בנושאים חברתיים כלכליים, תכניות שיח העוסקות בביקורת פוליטית, תוכניות העוסקות בזכויות ותוכניות המהוות במה לביקורת חברתית ופוליטית כמו גם תכניות מוסיקה ותרבות. מגישי התכניות ברדיו ברובם המוחלט עושים זאת בהתנדבות מתוך אמונה בחופש הביטוי והמחשבה.

נראה כי בימים אלה בהם מוצפת כנסת ישראל בגל חקיקה אנטי דמוקרטי, מצאו הרשויות לנכון לעצור את השידורים של התחנה היחידה אשר מאפשרת באופן גלוי דיונים ואמירות התומכות בדמוקרטיה. 

ובנימה אישית: כשדרנית בתחנה הזו, בשנתיים האחרונות וכאשת רדיו ב-14 השנים האחרונות, לא מצאתי במה נכונה, אקטואלית, נעימה וליברלית כמו רדיו כל השלום, שנותנת במה לנושאים החשובים באמת ומוכיחה כי אפשר לחיות יחד בהרמוניה.
עצוב לי. "שוברת שגרה", מגזין התרבות, החברה והפנאי של רדיו כל השלום, בהגשתי, באוויר כבר מסוף 2009, הכילה למעלה מ-600 מרואיינים שונים, סינדיקציה של התכנית בתחנות יהודיות בעולם ושיתוף פעולה פורה במיוחד עם רדיו ליאון במלבורן, אוסטרליה. אלפי מאזינים מהעולם, שכותבים וכתבו לי מדי שבוע. גאה להיות חלק מרדיו ששומר על ערכיו הדמוקרטיים, במדינה שהופכת אט אט להיות ההיפך הגמור.

שוברת שגרה וגם אני, יוצאות לחופשה עקב נסיעה. מן עיתוי שכזה. מקווה שכשנחזור לאוויר, בינואר 2012. בדיוק עוד חודש וחצי, יהיה בכלל לאן לחזור.